Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2608
Title: دور التسويق الابتكاري في أداء المؤسسة الاقتصادية دراسة ميدانية لعينة من مؤسسات الصناعة التقليدية والحرف بورقلة
Authors: شوينة, السايح
Keywords: الابتكار
تسويق الابتكاري
أداء
Issue Date: 20-Jun-2019
Publisher: جامعة غرداية / كلية العلوم الإقتصادية ، التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت الدراسة إلى توضيح الدور الذي يؤديه التسويق الابتكاري في اداء المؤسسات الاقتصادية ومدى اهمية باعتباره أحد مصادر التميز وذلك من خالل الابتكار في المنتوج طرق التسعري، كيفية توزيعها، ووسائل الترويج لها ، و عليه سنسلط الضوء في دراستنا هذه على مؤسسات الصناعة التقليدية و الحرف التي تسعى لتحقيق التميز والريادة، وابتكار منتوجات جديدة وإشباع حاجات الزبائن وتلبيتها من منطلق تسويقي لتتمكن من البقاء واالستمرارية يف الزحم التنافسي الذي يشهده القطاع االقتصادي. حيت مت توزيع االستبانة على عينة عشوائية بلغ عددها)04 )ملؤسسات الصناعة التقليدية واحلرف، وعلى ضوء ذلك مت مجع وحتليل البيانات واختبار الفرضيات عن طريق استخدام برنامج احلزم اإلحصائية للعلوم االجتماعية )spss )نسخة 32. وقد توصلت الدراسة اىل وجود عالقة طردية وقوية بني التسويق الابتكاريواداء مؤسسات الصناعة التقليدية واحلرف بورقلة، وتأثري ابعاد التسويق الابتكاري على أداء هذه املؤسسات كما خلصنا اىل عدم تأثري السمات الشخصية للمستجوبين على )أداء هذه المؤسسات ( The study aimed to clarify the role played by innovative marketing in the performance of economic enterprises and its importance as a source of excellence through product innovation, pricing methods, distribution methods and means of promotion. Excellence and leadership, innovation of new products and satisfying the needs of customers and meet them from a marketing point of view in order to survive and continuity in the competitive edge experienced by the economic sector. The questionnaire was distributed to a random sample of (40) for traditional and handicraft enterprises. In light of this, the data were collected and analyzed and the hypotheses were tested using the statistical packages of social sciences (spss) Version 23. The study found that there is a strong and positive relationship between innovative marketing and the performance of the traditional and handicraft enterprises of ouargla, and the impact of the innovative marketing dimensions on the performance of these enterprises. We also concluded that the personal characteristics of the respondents did not affect the performance of these enterprises.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2608
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.717.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.