Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2386
Title: جماليات مديح آل البيت دراسة أسلوبية في ميمية أبي فراس الحمداني
Authors: سهام لفريد
Keywords: المنهج الأسلوبي
المستويات اللغوية
المستوى الصرفي
المستوى الصوتي
المستوى التركيبي
الانزياح
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تناولت هذه الدراسة في ثناياها قصيدة في مدح آل البيت التي مطلعها "الدين مخترم والحق مهتضم" ،وفق المنهج الأسلوبي الذي يتخذ بمستوياته المختلفة (الصوتي، التركيبي، الصرفي)؛ وسيلة في تحليل النص الأدبي والكشف عن بنياته العميقة وذلك للوصول الى الدراسة التطبيقية للقصيدة ، وقد بدأت هذه الدراسة بمدخل تحدثت فيه عن المدح في العصر العباسي وموضوعاته وتوجهاته ، ثم تناولت المستويات اللغوية في القصيدة بالمستوى الصوتي بما يتمثل فيه من دور بياني وإيحائي لجرس الصوت، وما تفصح عنه تلك الأصوات من معان ودلالات ، ثم تطرقت الدراسة الى المستوى التركيبي الذ تناولت فيه الانزياح بنوعيه الكمي والموضعي الذي اضفى على القصيدة حلة البهاء ورونق الفنية ، ثم انتقلت الى المستوى الصرفي ، بمعالجة الصيغ الصرفية الواردة ،التعريف والتنكير وبعض الأعلام الواردة في القصيدة ودلالاتها.   ملخص باللغة الإنجليزية: This study dealt with a poem in praise of Al al-Bayt, whose beginning is "The Religion is Closed and the Truth is Assembled", according to the stylistic approach taken its different levels (phonetic, syntactic, morphological); it’s a means of analyzing the literary text and revealing its deep structures in order to reach the applied study of the poem. This study began with an introduction in which I talked about praise in the Abbasid era, its themes and directions. Then, it dealt with the linguistic levels in the poem at the phonemic level, including the rhetorical and suggestive role of the timbre of sound, and what those sounds declare meanings and significances. After that, the study touched on the structural level, in which it dealt with the deviation in its quantitative and positional forms, which gave the poem the appearance of glory and artistic luster. Next, I moved to the morphological level, by treating the incoming morphological formulas, definition and non definition, and some of the proper names mentioned in the poem and their connotations.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2386
Appears in Collections:Mémoires de Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.