Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2181
Title: دور التسو يق الداخلي في تحقيق الرضا الوظيفي داخل المؤسسات التربوية الخاصة دراسة حالة في المؤسسات التربوية الخاصة بوالية غرداية
Authors: عبد الرحمان, بومريقة
Keywords: تسويق داخلي،
مؤسسات تربوية خاصة
ثقافة الخدمة
تحفيز
تدريب
Issue Date: يون-2019
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على دور التسويق الداخلي باعتباره متغير ا مستقال، وأثره على المتغير التابع الذي يمثل تحقيق الرضا الوظيفي، وذلك من خالل إسقاط مفهوم التسويق الداخلي على موظفي المدارس الخاصة داريين( )أساتذة وا لقياس مدى تأثيره على الرضا الوظيفي عندهم. ولقد اعتمدنا على المنهج الوصفي، وأسلوب دراسة حالة حيث تم استخدام االستبيان كأداة لجمع البيانات األولية، من خالل توزيعه على عينة الدراسة التي بلغ عددها 74 استبانة، تم توزيعها على مختلف المدراس الخاصة بغرداية، ثم تمت معالجتها تقنيا بواسطة برنامجي (2016 (EXCELو(22 (SPSS ،وذلك بتوظيف عدة أدوات واختبارات إحصائية. توصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبر زها وجود عالقة ارتباط بين التسويق الداخلي والرضا الوظيفي، و كذا وجود عالقة أثر طردية بين متغيري التسويق الداخلي والرضا الوظيفي في المؤسسات التربوية الخاصة، وتمثل ذلك بشكل واضح في قبول فرضيات وجود عالقة تأثير بين أبعاد ثقافة الخدمة، التحفيز والتدريب وبين الر ضا الوظيفي The objective of this study is to identify the role of internal marketing as an independent variable, and its impact on the dependent variable which represents the achievement of job satisfaction, by dropping the concept of internal marketing on the employees of private schools (teachers and administrators) to measure the extent of their impact on their job satisfaction. We used the descriptive analytical method and the field study method. The questionnaire was used as a tool for collecting primary data by distributing it to the sample of the study that 74 questionnaires that was distributed to the different of private schools in Ghardaia and then processed technically by a programs EXCEL (2016) and SPSS (22), by using several tools and statistical tests. The study reached several results most, most notably there is a correlation relationship between internal marketing and job satisfaction, as well as the existence of a positive effect relationship between the variable of internal marketing and job satisfaction in private educational institutions, and this is clearly reflected in the acceptance of hypotheses of the existence an influence relationship between service culture dimensions, motivation, training and job satisfaction.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2181
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.720.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.