Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسمية, يعقوب-
dc.date.accessioned2022-10-25T10:00:41Z-
dc.date.available2022-10-25T10:00:41Z-
dc.date.issued2019-05-17-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2179-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة جبانبيها النظري و التطبيقي اىل توضيح أثر تقدمي اخلدمة العمومية االلكرتونية على رضا املستفيدين من خالل االشكالية التالية: ما مدى أتثري اخلدمة العمومية االلكرتونية على رضا املستفيدين يف تسجيالت احلج الكرتونيا ؟ ودلك أبخد عينة من املسجلني الكرتونيا للحج ملوسم 2019 ابستخدام االستبيان الذي مت توزيعه على 210 مستفيد من التسجيل و مت استخدام برانمج التحليل االحصائي SPSS لتحليل البياانت و اختبار مدى صحة فرضيات الدراسة . توصلت نتائج الدراسة أن هناك أثر ذو داللة إحصائية و ذو داللة معنوية للخدمة العمومية االلكرتونية على رضا املستفيدين ،و ترجع هذه العالقة إىل أتثري ابعاد اخلدمة العمومية االلكرتونية و املتمثلة يف االعتمادية ) الوسيلة االلكرتونية ( االمان االستجابة )سهولة الوصول ( و التعاطف )املعرفة و االدراك( .و انطالقا من النتائج املتوصل إليها مت تقدمي جمموعة من التوصيات لتعزيز االثر بني اخلدمة العمومية و رضا املستفيدين . This study aimed at clarifying the impact of providing the public electronic service on the satisfaction of the beneficiaries through the question of how the impact of the public electronic service on the satisfaction of beneficiaries in Hajj recordings electronically? The sample was used for the Hajj 2019 using the questionnaire distributed to 210 people. The SPSS program was used to analyze the data and test the validity of the hypotheses of the study. The results of the study showed that there is a statistically significant and significant effect of the electronic public service on the satisfaction of the beneficiaries. This relationship is due to the effect of the dimensions of the electronic public service, which is based on reliability (electronic means) safety, responsiveness, based on the findings, a set of recommendations were presented to enhance the impact between public service and beneficiary satisfactionEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالخدمة العموميةEN_en
dc.subjectرضا المستفيدينEN_en
dc.subjectالوسائل الالكترونيةEN_en
dc.subjectالخدمة العمومية الالكترونيةEN_en
dc.titleأثر تقديم الخدمة العمومية الالكترونية على رضا المستفيدين دراسة حالة تسجيلات الحج الكترونيا "اراء عياة من المواطنينEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.666.pdf2.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.