Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2178
Title: التوجه التسويقي لدى مؤسسات التعليم في الجزائر - دراسة حالة مؤسسة اتونزة العلمية ببني يزقن ولاية غرداية
Authors: مصطفى, بريان
Keywords: الميزة التنافسية
المؤسسة التعليمة الخاصة
التوجه التسويقي
Issue Date: 19-Jun-2019
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: من خالل هذه الدراسة تعرفنا عن مدى تأثر التوجه التسويقي على تحقيق الميزة التنافسية، حيث تمت تجزئة الدراسة إلى فصمين، الفصل األول دراسات نظرية أما الفصل الثاني دراسات تطبيقية. الفصل األول والمتعمق بالجانب النظري من البحث، حيث خصص المبحث األول لممتغير المستقل والمتمثل في التوجو التسويقي، أما المبحث الثاني فخصص لممتغير التابع والمتمثل في الميزة التنافسية والمبحث الثالث لمدراسات السابقة، أما الفصل الثاني فكان عبارة عن دراسة ميدانية عمى موظفي ومدراء مدرسة تاونزة )األمل( العممية بغرداية، وكان اليدف من ىذه الدراسة ىو التعرف عمى مدى تأثير تطبيق التوجو التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية، كما تم االعتماد عمى المنيج الوصفي التحميمي. وقد تم استخدام االستبيان كأدات لجمع البيانات، بحيث تم توزيع 35 استبانة، ولم يتم استرجاع سوى24 استبانة مقبولة وتمت معالجة ىذه الدراسة عبر برنامج spss. وأخيرا توصمنا إلى عدة نتائج أبرزىا تأثير أبعاد التوجو التسويقي عمى تحقيق الميزة التنافسية في مؤسسة تاونزة العممية، ووجود عالقة أثر طردية بينيما، في حين لم نجد تأثير لنظم المعمومات التسويقية Throughout our study, we learned about the effect of marketing orientation on achieving competitive advantage. The study was divided into two chapters: the first one was theoretical studies, and the second one was experimental studies. The first chapter deals with the theoretical aspect of the research, where the first part of it is devoted to the independent variable, which is represented in the concept of marketing orientation,While,the second part is dedicated to the dependent variable, which is the competitive advantage. The third part is allocated to the previous studies related to the same field of this research. The second chapter was an actual study on the staff and managers of Tawanza Scientific School in Ghardaia. The aim of this study was to identify the effect of the application of marketing orientation on achieving competitive advantage. The questionnaires was used as a data collection tool, with 50 distributed questionnaires and only 41 accepted retrieved questionnaires, this study was processed through the SPSS program. Finally, we analyzed, discussed and tested the hypotheses. We reached to several results, the most important of them were the effect of marketing orientation on achieving the competitive advantage of the Tawanza scientific school, and the existence of a relationship between them. While not finding the impact of marketing information systems.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2178
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.642.pdf5.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.