Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2130
Title: عروض الترويج التنافسية لدى متعاملي الهاتف النقال كضمان لولاء العميل دراسة ميدانية لعملاء مؤسسة اتصاالت الجزائر للهاتف النقال "موبيليس" بوالية غرداية
Authors: عبد الله, عجيلة
Keywords: مزيج الترويجي
المبيعات
ولاء العميل
Issue Date: 19-Jun-2019
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: كزت هذه الدراسة على معرفة تأثري عروض الرتويج التنافسية على والء العمالء. سمت ق هذه الدراسة إىل فصلني، األول نظري والثاين ُ تطبيقي. الفصل األول لألسس النظرية املتعلقة مبتغريات الدراسة يتكون من مبحثني صص املبحث األول ، خ لألدبيات النظرية، حيث مت التطرق للمتغري املستقل واملتمثل يف مفهوم الرتويج، أهدافه، أدواره، اسرتاتيجياته وعناصر املزيج الرتوجيي، كما مت التطرق يف اجلزء الثاين للمتغري التابع واملتمثل يف والء العمالء، ويف املبحث الثاين مت التطرق إىل الدراسات السابقة. أما الفصل الثاين فكان دراسة ميدانية لعمالء مؤسسة موبيليس بوالية غرداية، مت استعمال فيها أداة االستبيان إلكرتوين حيث وصل عدد املستجوبني إىل 572 ،مث بعد التصفية صار عدد العينة 518. فبعد استعمال اختبار الثبات لالستبيان والتحليل واملناقشة واختبار الفرضيات، توصلت الدراسة إىل عدة نتائج من أمهها أن هناك أثر ذو داللة إحصائية لعناصر عروض الرتويج التنافسية ملؤسسة موبيليس )اإلعالن، الدعاية، العالقات العامة، البيع الشخصي، تنشيط املبيعات والتسويق املباشر( على والء العمالء إال أهنا ليست قوية، حيث تساهم يف جذهبم حنو املؤسسة وجعلهم دائمي التواصل معها. وأخريا وضعت بعض التوصيات واالقرتاحات كضرورة ملحة لتحقيق والء العمالء للمؤسسة This study focused on the impact of competitive promotions on customer loyalty. This study was divided into two chapters, one theoretical and the other practical. The first chapter of the theoretical foundations related to the variables of the study consists of two subjects. The first topic was devoted to the theoretical literature. The independent variable was discussed in the concept of promotion, its objectives, its roles, its strategies and elements of the promotional mix, and the second part of the dependent variable, the second topic was discussed in previous studies. The second sections were a field study for Mobilis clients in Ghardaïa, where the questionnaire was used electronically. The number of respondents reached 572 and after the liquidation the sample number full 518. After using the stability test for the questionnaire and analysis and discussion and hypothesis testing, the study reached many of results, the most important of which is that there is a statistically significant impact of promotion elements offers competitive Mobilis (advertising, publicity, public relations, personal selling, stimulate sales and direct marketing) to the loyalty of customers but they are not strong, which contribute to attract them towards the institution and make them permanent contact with them. Finally, I have made some recommendations and suggestions as an urgent need to achieve customer loyalty to the institution
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/2130
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
388.04.637.pdf3.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.