Please use this identifier to cite or link to this item: http://173.13.1.9:8080/xmlui/handle/123456789/174
Title: مكانة الاتصالات التسويقية المتكاملة في تحسين الصورة الذهنية للمنتج المحلي لدى المستهلك الجزائري دراسة حالة سوق المنتجات النسيجية و الجلدية
Authors: مراكشي, عبد الحميد
Keywords: الصورة الذهنية
الاتصالات التسويقية المتكاملة
سوق الالبسة النسيجية والجلدية
المستهلك الجزائري
تحسين الصورة الذهنية
Issue Date: 2018
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: الملخص: ساهمت الدراسة في إبراز دور الاتصالات التسويقية المتكاملة في بناء أو تحسين الصورة الذهنية للمنتجات المحلية، فبعد تحديد معالم متغيرات الدراسة، حيث تم تحديد مدى استخدام المؤسسات المحلية للاتصالات التسويقية ونوعيتها وكذلك تحديد مستوى الصورة الذهنية الحالية للمنتجات المحلية لدى المستهلك الجزائري، وذلك بإستخدام اداة المقابلة مع موزعي وتجار الالبسة النسيجية والجلدية في 3 ولايات حيث مكنتنا من تحديد مزيج الإتصالات التسويقية المعتمد في هذه السوق، وبناء على تلك المخرجات قامت الدراسة الميدانية التي اعتمدنا فيها على الاستبيان وجه للمستهلك وتم الحصول على بيانات استطعنا من خلالها وعن طريق التحليل العاملي الاستكشافي الحصول على نموذج مفترض لأثار المزيج على الصورة الذهنية مدعم بصيغة رياضية، ثم تم اللجوء إلى اداة احصائية أخرى للتأكد من تطابق النموذج من خلال النمذجة البنائية عن طريق اسلوب التحليل العاملي التوكيدي، ليتم في الأخير تأكيد اداء النموذج، واعتباره كنموذج نهائي للدراسة. AbstractThe study has helped to highlight the role of integrated marketing communications in creating or improving the brand image of local products. After determining the parameters of the study variables, the extent of the use and quality of local marketing communications organizations, and the level ofbrand image of the local products of the Algerian consumer, were determined by using a the interview tool with textile and leather distributors and dealers in 3 wilayas. Where we were able to determine the mix of marketing communications adopted in this market,based on those outputs, the field study, in which we used the questionnaire, was directed to the consumer. Dataswere obtained through ExploratoryfactorAnalysis which we were able to obtain an assumed model of the effects of the mix on the brand image and a mathematical formula. Then Another statistical tool was used to make sure that the model conformed to through confirmatory factor analysis. Finally, the model perform-ance was confirmed and considered as the final model of the study.
URI: http://193.194.93.154:8080/xmlui/handle/123456789/174
Appears in Collections:Thèses de Doctorat Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مراكشي عبد الحميد-min.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.