Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1432
Title: واقع التسويق الصناعي في المؤسسات الجزائرية د ا رسة حالة مؤسسة نفطال وحدة غرداية - -
Authors: خالد, بن بادة
Keywords: تسويق صناعي
منتج صناعي
Issue Date: 2022
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: جاءت هذه الد ا رسة تهدف إلى تحليل واقع التسويق الصناعي في المؤسسات الج ا زئرية ومدى إلمامها بمفهوم التسويق الصناعي الحقيقي ، والفائدة من تطبيق التسويق الصناعي فيها، حيث تم توضيح المصطلحات الخاصة بد ا رستنا اعتمادا على المنهج الوصفي التحليلي، مركزين على الاستبيان كأداة لجمع البيانات وتحليلها ،بنسبة كبيرة دون إهمال باقي الأدوات كالملاحظة و المقابلة ، والتزمنا بحدودنا This study aims to analyze the reality of industrial marketing in Algerian institutions and the extent of their familiarity with the concept of real industrial marketing, and the benefit from the application of industrial marketing in it, as the terms of our study were clarified based on the descriptive analytical approach, focusing on the questionnaire as a tool for data collection and analysis, to a large extent without neglecting The rest of the tools, such as observation and interview, and we adhered to our objective limits in one of the most important Algerian institutions related to the industrial field, namely the Naftal Foundation, the unit of Ghardaia, which we reached the following conclusions through the field study: - Industrial enterprises in Algeria, despite their reliance on the application of industrial marketing in their marketing policy at present, but they do not take it seriously, continuity and innovation always, and the added value that industrial enterprises derive when they apply industrial marketing in its broad sense, whether in industrial sales or purchase. Industrial establishments are trying to prepare an appropriate strategy to keep pace with the requirements of the industrial market to maintain its continuity, but they must keep up with continuous and permanent all factors such assupply and demand, industrial customers, internal and external environments...etc الموضوعية في إحدى أهم مؤسسات الج ا زئر ذات الصلة في المجال الصناعي وهي مؤسسة نفطال وحدة غرداية والتي وقد توصلنا إلى الاستنتاجات التالية من خلال د ا رسة الحالة : المؤسسات الصناعية في الج ا زئر رغم اعتمادها على تطبيق التسويق الصناعي في سياستها التسويقية حاليا ولكنها لا تأخذه بعين الجد والاستم ا ررية والتجديد دائما و القيمة المضافة التي تستقيها المؤسسات الصناعية لما تطبق التسويق الصناعي بمفهومه الواسع، سواء في البيع أو الش ا رء الصناعيين . تحاول المؤسسات الصناعية القيام بإعداد إست ا رتيجية مناسبة لمواكبة متطلبات السوق الصناعي للحفاظ على استم ا ررها غير أنها لابد لها من مواكبة مستمرة ودائمة لكل العوامل على غ ا رر العرض والطلب ، الزبائن الصناعيين، البيئتين الداخلية والخارجية ..الخ
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1432
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAR.4.200.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.