Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1251
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد, زاوي سيد الشيخ-
dc.date.accessioned2022-07-19T10:49:30Z-
dc.date.available2022-07-19T10:49:30Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1251-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على دور التجارة الإلكترونية الدولية في اتخاذ قرار المستهلك النهائي الدولي –من وجهة نظر الزبون- وللإجابة على الإشكالية والتحقق من صحة فرضياتها قمنا بإجراء دراسة ميدانية حيث تم توزيع الاستبيان إلكترونياً كأداة لجمع البيانات والمعلومات، من عينة الدراسة التي شملت مستخدمين المواقع التجارية الإلكترونية الدولية بطريقة عشوائية، وتمة الإجابة عليه من طرف (100) مفردة، تم تحليلها بإستخدام البرنامج الإحصائي SPSS V25. ومن أهم النتائج التي توصلت اليها الدراسة هناك: - أن المستهلك النهائي الدولي يركز في قرار شرائه على بُعد الموثوقية في المواقع التجارية الإلكترونية الدولية. - أن لا توجد علاقة ارتباط بين التجارة الإلكترونية الدولية ( بُعد سهولة الاستخدام، والأمان، والاستجابة) وقرار الشرائي لدى مستهلكين المواقع التجارية. - أن التجارة الإلكترونية الدولية لها دور في اتخاذ قرار شراء المستهلك النهائي الدولي. This study aims to shed light on the role of international electronic commerce in making the international final consumer decision - from the customer’s point of view - and to answer the problem and verify the validity of its hypotheses, we conducted a field study where the questionnaire was distributed electronically as a tool for collecting data and information, from the study sample that included users International e-commerce sites in a random way, and answered by (100) individuals, were analyzed using the statistical program SPSS V25. Among the most important findings of the study: - That the international final consumer focuses in his purchase decision on the dimension of reliability in international e-commerce sites. - That there is no correlation between international e-commerce (the dimension of ease of use, security, and responsiveness) and the purchasing decision of consumers of commercial sites. - International e-commerce has a role in making the international final consumer's purchasing decisionEN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالتجارةEN_en
dc.subjectتجارة الالكترونيةEN_en
dc.subjectالمستهلكEN_en
dc.subjectاتخاذ القرارEN_en
dc.titleدور التجارة الإلكترونية الدولية في اتخاذ قرار المستهلك النهائي من وجهة نظر الزبونEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAR.4.181.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.