Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1106
Title: دوة القيادة التحويلية في تنمية المهارات العاملين - دراسة حالة كلية العلوم الإقتصادية و التجارية وعلوم التسيير جامعة غرداية-*
Authors: عبد الرحملن, حاج داود
محمد, قلاع الضروس
Keywords: القيادة التحويلية
تنمية مهارات العاملين
Issue Date: 8-Jun-2022
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة الى الى تسليط الضوء على دور القيادة التحويلية في تنمية المهارات العاملين، وهذا من خلال ابعاد القيادة التحويلية المتمثلة في ( التأثير المثالي, الحافز الالهامي, الاستثارة الفكرية, الاعتبارية الفردية والتمكين), بينما ابعاد المهارات من خلال ( الفردية والجماعية, التنظيمية) وتم القيام بالدراسة في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير بجامعة غرداية، تم استخدام الاستبيان في هذه الدراسة على عينة عشوائية من موظفي واساتذة الكلية الذي بلغ عددهم 40 ، وتم استرجاع 33 استبانة ، وتم تحليل المعلومات المحصلة عليها باستخدام البرنامج الاحصائي SPSS v22، ومن النتائج التي وصلنا اليها وجود علاقة ارتباط طردية بين (التأثير المثالي ،الاعتبارية الفردية) وتنمية المهارات في الكلية محل الدراسة عند مستوى الدلالة 0.05، بينما وجود تأثير ضعيف بين المتغيرات ( الاستثارة الفكرية, الحافز الالهامي و التمكين) وبين المتغير التابع تنمية المهارات عند مستوى الدلالة 0.05في الكلية محل الدراسة. This study aimed to shed light on the role of transformational leadership in developing the skills of workers, and this through the dimensions of transformational leadership represented in (ideal influence, inspirational motivation, intellectual simulation, individual legality and empowerment), while the dimensions of skills through (individual, collective, organizational) The study has been done at the Faculty of Economics, Commercial and Management Sciences at the University of Ghardaia, a questionnaire was used in this study on a random sample of 40 professors and employees of the faculty, 33 questionnaires were retrieved, and the information obtained was analyzed using the statistical program SPSS v22. We concluded that there is a positive correlation between (ideal influence, individual consideration) and skill development in the faculty at the significance level of 0.05, while there is a weak effect between the variables (intellectual simulation, inspirational motivation, empowerment) and the dependent variable skill development at the significance level of 0.05 in The faculty.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/1106
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.