Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10345
Title: مقترح برنامج علاجي معرفي سلوكي مختصر للسرقة لدى تلاميذ المدرسة القرءانية دراسة شبه تجربية على عينة من تلميذ في امدرسة القرءانية فرع بابا السعيد
Authors: باسليمان, علي حمزة
Keywords: السرقة
البرنامج العلاجي
المدرسة القرءانية
anxiety
therapeutic program
Quranic school
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدف البحث هذا إلى تطبيق )برنامج علاجي معرفي سلوكي مختصر محدود الجلسات ومكثف و موجز في التوقيت ( تم إعداده من أجل الحد من )سلوك السرقة( الناتج عن التوتر عند مراهقيين المدرسة القرءانية "بابا السعد" في بلدية بريان. ركز البرنامج على تدريب المراهقيين على بعض المهارات المعرفية والسلوكية التي تساعدهم في التعامل مع القلق والخوف من الرسوب أو الفشل في الأفكار الملحة للسرقة, ومحاولة تقليل السلوك نفسه أو على الأقل التخفيف من الأعراض المصاحبة له. أستخدمت في الدراسة المنهج شبه التجريبي لأنه مناسب للحالات كهذه وأسهل في التطبيق الميداني. ومن بين الأدوات اللي أستعنت بها : المقابلة الإكلينيكية, التحليل الوظيفي, واستبيان السرقة عند الأطفال ) القبلي و البعدي( , بالإضافة إلى البرنامج العلاجي الذي تم تطبيقه. تمت الدراسة خلال فترة امتدت من 2025/04/30 إلى 2025/06/08 حوالي 13 جلسة منها 12 جلسة من الجلسات العلاجية علاجية , على حالتين )2( فقط تم اختيارهم من نفس المؤسسة. وفي دراستي هذه خرجت ببعض النتائج المهّمة, من بينها: أن التنشئة الأسرية تلعب دورا كبيرا في البناء الجانب النفسي للطفل و الذي يعبر عنه عند البلوغ بسلوكات و أفعال تجسد الشخصية التي بداخله و تطرقنا للسرقة من ناحية النفسية كنتاج للإندفاعية و الكنتاج للفرط الحركة تمت اخضاع الحالتيين للعلاج تبين نتائج إيجابية في خفض من سلوك الغير مرغوب فيه مع التحفظ بحجم العينة و منه قابلية تبني العلاج و قول انه دو فاعلية في علاج السرقة The aim of this study was to implement a brief, intensive, and time-bound cognitive-behavioral therapy program designed to reduce stress-related stealing behavior among adolescents at the Baba Al-Saad Quranic School in the municipality of Briane. The program focused on training adolescents in cognitive and behavioral skills to help them cope with anxiety, fear of failure, or persistent thoughts of stealing. It also aimed to reduce the behavior itself or at least alleviate its associated symptoms. I used a quasi-experimental approach in this study because it is appropriate for such cases and easier to implement in the field. Among the tools I used were a clinical interview, a functional analysis, and a child theft questionnaire (pre- and post-test), in addition to the implemented treatment program. The study was conducted over a period extending from April 30, 2025, to June 8, 2025, involving approximately 13 sessions, 12 of which were therapeutic sessions, on only two (2) cases selected from the same institution. In this study, I came up with some important findings, including: family upbringing plays a significant role in shaping a child's psychological side, which is expressed at puberty through behaviors and actions that embody their inner personality. We also addressed theft from a psychological perspective as a result of impulsiveness and hyperactivity. Both cases were subjected to treatment, and positive results were demonstrated in reducing unwanted behavior, while remaining conservative regarding the sample size. Therefore, the treatment can be adopted and it is considered effective in treating theft.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10345
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.564.pdf4.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.