Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10147
Title: برنــــــامج إرشــادي مقترح لرفع مستوى الصلابة النفسية لدى أســــــاتذة الصـــــم والبــــكم دراسة ميدانية بمدرسة الأطفال المعوقين سمعيا بمدينة متليلي الشعانبة ولاية غرداية
Authors: شويرب, منى
Keywords: الصلابة النفسية
برنامج إرشادي
Psychological Hardiness
Counseling Program
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة إلى التأكد من فاعلية برنامج إرشادي لرفع مستوى الصلابة النفسية لدى أساتذة الصم والبكم بمركز المعاقين سمعيا بمدينة متليلي الشعانبة بولاية غرداية، ولتحقيق ذلك إتبعنا الخطوات الأساسية للمنهج الشبه التجريبي باعتباره االمنهج االمناسب للدراسة، وجمع البيانات استخدمنا مقياس االصلابة النفسية لـ " ونبيلد ويونغ" (1993)ويتكون من ثلاثة أبعاد (الالتزام، التحكم، التحدي، )وتم بناء برنامج إرشادي بالاستناد والاعتماد على النظرية العقلانية الانفعالية السلوكية لــ البرت إليس"، وتكونت عينة الدراسة من (10)، أساتذة، ممن كانت نتائجهم على مقياس الصلابة النفسية متدنية، فتوصلت نتائج الدراسة إلى مايلي:  توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد المجموعة التجريبية في القياس القبلي والبعدي لأساتذة الصم والبكم بمركز المعاقين سمعيا التي تعزى إلى أثر البرنامج الإرشادي المقترح .  لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي والتتبعي لأساتذة الصم والبكم بمركز المعاقين سمعيا بمتليلي. الكلمات المفتاحية: الصلابة النفسية – برنامج إرشادي- أساتذة الصم و البكم The study aimed to verify the effectiveness of a counseling program in enhancing the level of psychological hardiness among teachers of the deaf and mute at the Center for the Hearing Impaired in the city of Metlili Chaamba, Ghardaïa Province. To achieve this goal, the quasi-experimental approach was adopted as the most appropriate method for the study. Data was collected using the Psychological Hardiness Scale developed by "Wenbeld & Young" (1993), which consists of three dimensions: commitment, control, and challenge. A counseling program was developed based on the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) of Albert Ellis. The study sample consisted of ten (10) teachers who had low scores on the psychological hardiness scale. The findings of the study were as follows: • There are statistically significant differences between the pre-test and post-test scores of the experimental group, attributed to the effect of the proposed counseling program. • There are no statistically significant differences between the post-test and follow-up test scores of the experimental group. Keywords: Psychological Hardiness – Counseling Program – Teachers of the Deaf and Mute adopted as the most appropriate method for the study. Data was collected using the Psychological Hardiness Scale developed by "Wenbeld & Young" (1993), which consists of three dimensions: commitment, control, and challenge. A counseling program was developed based on the Rational Emotive Behavior Therapy (REBT) of Albert Ellis. The study sample consisted of ten (10) teachers who had low scores on the psychological hardiness scale. The findings of the study were as follows: • There are statistically significant differences between the pre-test and post-test scores of the experimental group, attributed to the effect of the proposed counseling program. • There are no statistically significant differences between the post-test and follow-up test scores of the experimental group.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10147
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.552.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.