Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10146| Title: | التدريب أثناء الخدمة وعلاقته بالكفاية التخطيطية والادائية لدى أساتذة التعليم الابتدائي -دراسة ميدانية بإبتدائيات المنيعة - |
| Authors: | معلم, مريم |
| Keywords: | تدريب أثناء خدمة كفاية تخطيطة professional development planning competence |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة غرداية |
| Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن علاقة بين التدريب أثناء الخدمة والكفاية المهنية (التخطيطية والأدائية) لدى أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة المنيعة، وذلك انطلاقًا من أهمية تنمية الكفايات المهنية في تحسين الأداء التربوي لديهم داخل القسم، بالإضافة إلى تحديد مستوى الكفاية التخطيطية والأدائية لديهم، والكشف عن العلاقة الارتباطية بين التدريب أثناء الخدمة والكفاية التخطيطية لدىهم من وجهة نظر عينة الدراسة ،اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وشملت عينة الدراسة (75) أستاذًا وأستاذة من مختلف مدارس التعليم الابتدائي بمدينة المنيعة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية، وقد استُخدمت استبيانات لقياس كل من التدريب أثناء الخدمة، والكفاية التخطيطية، والكفاية الأدائية. وبعد جمع المعطيات وتحليلها إحصائيًا، توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية بين التدريب أثناء الخدمة والكفاية التخطيطية والأدائية. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدريب أثناء الخدمة بين الذكور والإناث. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاية التخطيطية والأدائية بين الجنسين لصالح الإناث. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التدريب أثناء الخدمة بناءً على سنوات الخبرة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاية التخطيطية والأدائية بناءً على سنوات الخبرة. - عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدريب أثناء الخدمة بين مستويات التعليم المختلفة. - وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الكفاية التخطيطية والأدائية بين مستويات التعليم لصالح الأساتذة ذوي المستوى الجامعي The present study aimed to examine the relationship between in-service training and professional competencies—specifically planning and performance competencies—among primary school teachers in the city of El Menia. The study was grounded in the importance of developing professional competencies to enhance the instructional performance of teachers within the classroom. It also sought to determine the level of planning and performance competencies among primary school teachers and to explore the correlational relationship between in-service training and planning competency from the perspective of the study sample,The study adopted a descriptive-analytical approach and included a stratified random sample of 75 male and female primary school teachers from various schools in El Menia. Questionnaires were utilized to measure in-service training, planning competency, and performance competency. After collecting and statistically analyzing the data, the study yielded the following findings: A statistically significant positive correlation was found between in-service training and both planning and performance competencies. No statistically significant differences were found in the level of in-service training between male and female teachers. Statistically significant differences were found in planning and performance competencies between genders in favor of female teachers. No statistically significant differences were found in in-service training based on years of teaching experience. No statistically significant differences were found in planning and performance competencies based on years of teaching experience. No statistically significant differences were found in in-service training across different educational qualification levels. Statistically significant differences were found in planning and performance competencies across educational levels, in favor of teachers with university-level qualifications. |
| URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10146 |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 108.04.551.pdf | 3.13 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.