Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10121
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبلي, سمية-
dc.contributor.authorالتونسي, نور الهدى-
dc.date.accessioned2025-11-04T09:29:47Z-
dc.date.available2025-11-04T09:29:47Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10121-
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين التدفق النفسي وعمليات ما وراء المعرفة لدى طلبة جامعة غرداية ،والتعرف على كل من مستوى التدفق النفسي وعمليات ما وراء المعرفة ،و التحقق من وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدفق النفسي و عمليات ما وراء المعرفة تعزى لمتغير التخصص (العيادي ،عمل وتنظيم،مدرسي) و اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ،حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع طلبة السنة الثالثة ليسانس قسم علم النفس بجامعة غرداية (2025)،والبالغ عددهم (169) طالب و طالبة ،و أجريت الدراسة على عينة تكونت من (88) طالب و طالبة تم اختيارهم بطريقة قصدية متاحة و التي تمت في (من 19/05/2025 إلى 23/05/2025) ،للتحقق من الدراسة استخدمت الدراسة مقياس التدفق النفسي لـ نصيف(2015)،و مقياس عمليات ما وراء المعرفة عبد الجراح و عبيدات (2011 ) ،تم التأكد من صلاحية الأدوات و ذلك بإعادة حساب الصدق والثبات ،كما استخدمت الدراسة مجموعة من الأساليب الإحصائية المهمة منها الإحصاء الوصفي و معامل ارتباط. تم التوصل إلى مجموعة من النتائج: 1- مستوى التدفق النفسي مرتفع لدى عينة من طلبة السنة الثالثة قسم علم النفس جامعة غرداية . 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى التدفق النفسي لدى عينة من طلبة السنة الثالثة قسم علم النفس جامعة غرداية تعزى لمتغير (التخصص) . 3- مستوى عمليات ما وراء المعرفة مرتفع لدى عينة من طلبة السنة الثالثة قسم علم النفس جامعة غرداية . 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى عمليات ما وراء المعرفة لدى عينة من طلبة السنة الثالثة قسم علم النفس جامعة غرداية تعزى لمتغير(التخصص). 5- توجد علاقة طردية ضعيفة دالة إحصائيا بين التدفق النفسي وعمليات ما وراء المعرفة لدى طلبة السنة الثالثة قسم علم النفس جامعة غرداية. The study sought to identify the nature of the relationship between psychological flow and metacognitive processes among students at the University of Ghardaia, identify both the level of psychological flow and metacognitive processes, and verify the presence of statistically significant differences in the level of psychological flow and metacognitive processes attributable to the specialization variable.The study adopted a descriptive and analytical approach The study population consisted of all students of the third year of the Bachelor’s degree in the Department of Psychology, numbering (169) male and female students.The study was conducted on a sample consisting of (88) male and female students who were selected in an intentional and available way.To verify the study, the study used Nassif’s psychological flow scale.(2015), and the Abdul Jarrah and Obaidat Metacognitive Processes Scale (2011),.The validity of the tools was confirmed by recalculating validity and reliability.The study also used a set of important statistical methods, including descriptive statistics and a correlation coefficient. A set of results were reached : 1- The level of psychological flow is high among a sample of third-year students from the Department of Psychology, University of Ghardaia 2- There are no statistically significant differences in the level of psychological flow among a sample of third-year students from the Department of Psychology, University of Ghardaia, due to the variable (specialization) 3- The level of metacognitive processes is high among a sample of third-year students from the Department of Psychology, University of Ghardaia 4- There are no statistically significant differences in the level of metacognitive processes among a sample of third-year students from the Department of Psychology, University of Ghardaia, due to the variable (specialization). 5- There is a weak, statistically significant direct relationship between psychological flow and metacognitive processes among third-year students in the Department of Psychology, University of Ghardaia.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالتدفق النفسيEN_en
dc.subjectعمليات ما وراء المعرفةEN_en
dc.subjectpsychological flowEN_en
dc.subjectmetacognitive processesEN_en
dc.titleالتدفق النفسي وعلاقته بعمليات ما وراء المعرفة لدى طلبة جامعة غرداية دراسة ميدانية في جامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.545.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.