Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10119| Title: | علاقة الكفاية المعرفية لمدير المدرسة الابتدائية بالدافعية للتدريس اسة در ميدانية على عينة من أساتذة المرحلة الابتدائية لمدينة بريان |
| Authors: | زيطوط, حورية |
| Keywords: | الكفاية المعرفية الدافعية للتدريس Cognitive competence motivation to teach |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة غرداية |
| Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الكفاية المعرفية لدى مديري المدرسة الإبتدائية بالدافعية للتدريس، مع دراسة تأثير الجنس و الخبرة بالاعتماد على المنهج الوصفي، و طبقت على عينة قوامها (70) أستاذ و (170) أستاذة، و قد تم استخدام أداتين: مقياس الكفاية المعرفية للمدير من إعداد الباحث عمر حجاج، و الثانية لقياس الدافعية للتدريس من إعداد الباحث عبد الرحمن صالح الأزرق، ثم التأكد من الخصائص السيكومترية للأداتين، و تمت المعالجة الإحصائية للبيانات بغية اختبارها بواسطة معامل الارتباط و معادلة دلالة الفروق. توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1. وجود علاقة بين الكفاية المعرفية لمدير المدرسة الإبتدائية و الدافعية للتدريس لدى أساتذة التعليم المرحلة الإبتدائية في مدينة بريان. 2. تختلف العلاقة ما بين الكفاية المعرفية لمدير المدرسة الابتدائية و الدافعية للتدريس عند أساتذة المرحلة الابتدائية لمدينة بريان باختلاف الجنس. 3. لا تختلف العلاقة ما بين الكفاية المعرفية لمدير المدرسة الابتدائية و الدافعية للتدريس عند أساتذة المرحلة الابتدائية لمدينة بريان باختلاف الخبرة المهنية . The study aimed to know the relationship between the cognitive competence of primary school principals, and the motivation to teach and the extent to which this relationship is affected by the variables of gender and experience -seniority, relying on the descriptive approach, as the study was conducted on a sample of 240 male and female teachers, including (70) males and (170) females. To achieve the objectives of the study, two tools were used. The first tool was the principal’s cognitive competence scale, prepared by researcher Omar Hajjaj, and the second was specific to measuring to motivation to teach, prepared by researcher Abdul Rahman Alah Al-Azreq. Then, the psychometric properties of the two tools were confirmed in the exploratory study by calculating validity and reliability. The collected data were statistically processed in order to test them using the correlation coefficient and the equation of significance of the differences between the correlation coefficients. The study reached the following results: 1. There is a relationship between the cognitive competence of the primary school principal and the motivation to teach among primary school teachers in the city of Berriane. 2. The relationship between the cognitive competence of the primary school principal and the motivation to teach among primary school teachers in the city of Berriane differs according to gender. 3. relationship between the cognitive competence of the primary school principal and the motivation to teach among primary school teachers in the city of Berriane does not differ according to professional experience or seniority. |
| URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10119 |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 108.04.542.pdf | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.