Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10116| Title: | التدفق النفسي وعلاقته بالذات المهنية لدى معلمي المرحلة الابتدائية دراسة ميدانية بمدينة القرارة ولاية غرداية |
| Authors: | أولاد النوي, زكية |
| Keywords: | التدفق النفسي الذات المهنية PsychologicalFlow Professional Self |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة غرداية |
| Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى تقصي طبيعة العلاقة بين التدفق النفسي والذات المهنية لدى معلمي المرحلة الابتدائية، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي وتوظيف أداتين هما: مقياس التدفق النفسي لـ "النتشة" (2021) المكون من 40 بندا، ومقياس الذات المهنية لــ "التلبيشي" (2019) المكون من 34 بندا، طبعا بعد التحقق من خصائصهما السيكومترية على عينة من المعلمين، حيث بلغت الاستبانات القابلة للتحليل الإحصائي 94 استبانة. وبعد تحليل البيانات بـاستخدام البرنامج الإحصائي SPSS توصلت الدراسة إلى وجود مستوى مرتفع من التدفق النفسي لدى معلمي المرحلة الابتدائية بمدينة "القرارة", وأن المعلمين يدركون ذواتهم المهنية بمستوى مرتفع. وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية متوسطة دالة إحصائيا بين التدفق النفسي والذات المهنية لدى عينة الدراسة. كما توصلت الدراسة أيضا إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا في كل من التدفق النفسي والذات المهنية لدى معلمي المرحلة الإبتدائية بمدينة "القرارة"، تعزى لمتغير الخبرة المهنية.The current study aimed to investigate the nature of the relationship between psychological flow and professional self among primary school teachers. To achieve this objective, the descriptive approach was used, and two tools were employed: the Psychological Flow Scaleby"Al-Natsheh" (2021), consisting of 40 items, and the Professional Self Scale by "Al-Talbishi" (2019), consisting of 34 items. This was after verifying their psychometric properties on a sample of teachers, where the statistically analyzable responses reached 94 completed questionnaires. After analyzing the data using the SPSS statistical program, the study concluded that there is a high level of psychological flow among primary school teachers in "El Guerrara" city, and that teachers are aware of their professional identities at a high level. The study also indicated the existence of a statistically significant average correlation between psychological flow and professional self among the study sample. The study also indicated that thereare no statistically significant differences in either psychological flow or professional self among primary school teachers in "El Guerrara" city attributable to the variable of professional experience. |
| URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10116 |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 108.04.539.pdf | 2.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.