Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10100
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبحيصة, فاطنة-
dc.contributor.authorبوحادة, دعاء-
dc.date.accessioned2025-11-03T09:00:15Z-
dc.date.available2025-11-03T09:00:15Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10100-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى الكشف عن السياقات الدفاعية عند المصاب باضطراب التأتأة من خلال اختبار تفهم الموضوع(TAT). وقد أعتمدنا المنهج العيادي بحيث تم تطبيق أختبار تفهم الموضوع(TAT) إسقاطي على5 حالات وكانت نتائج كتالي: تتميز السياقات الدفاعية عند المصاب باضطراب التأتأة من خلال اختبار تفهم الموضوع بـ: سيطرة سياقات المرونة B. ويليها سيطرة سياقات الصابة A يليها سياقات Cتجنب الصراع ثم يليها سياقات الاولية E عند أفراد مجموعة بحثنا أذن لم تتحقق الفرضية. This study aims to explore the defensive contexts in individuals with stuttering disorder using the Thematic Apperception Test (TAT). The clinical method was adopted, and the TAT projective test was applied to a sample of five cases. The results revealed that the defensive contexts among individuals with stuttering, as assessed by the TAT, were characterized by the dominance of flexibility contexts (B), followed by resilience contexts (A), then conflict-avoidance contexts (C) , and finally primary contexts (E). Based on these findings, the initial hypothesis proposed by the study was not confirmed.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالسياقات الدفاعيةEN_en
dc.subjectاضطراب التأتأةEN_en
dc.titleالسياقات الدفاعية لدى المصابين بإضطراب التأتأة من خلال إختبار تفهم الموضوع TAT دراسة عيادية على خمس حالات بولاية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.534.pdf3.83 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.