Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10097
Title: إدمان مواقع التواصل الإجتماعي وعلاقته بالتحصيل الدراسي دراسة ميدانية على عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة ولاية غرداية
Authors: زمزم, بواري
Keywords: إدمان
مواقع تواصل إجتماعي
addiction
social media
Issue Date: 15-Jun-2025
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى استكشاف العلاقة الإرتباطية بين إدمان على مواقع التواصل الإجتماعي والتحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة، وقد اعتمدت الطالبة على المنهج الوصفي، حيث استخدمت مقياس إدمان على مواقع التواصل الإجتماعي لعبد الكريم عاشور وشعيب سقال (2023)، ويشمل هذا المقياس على 29 بند، ومقياس التحصيل الدراسي، إذ طبقت الدراسة الأساسية على عينة بلغ عددها 100 تلميذ، تم اختيارهم بأسلوب العينة العشوائية، وبعد جمع المعلومات وتبويبها تم اختبار الفرضيات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (Spss.24). تم التوصل إلى النتائج التالية:  يوجد مستوى عالي من إدمان مواقع التواصل الإجتماعي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة؛  يوجد مستوى عالي من التحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة؛  توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين إدمان مواقع التواصل الإجتماعي والتحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة؛  لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى إدمان مواقع التواصل الإجتماعي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة باختلاف (الجنس، المستوى التعليمي)؛  لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التحصيل الدراسي لدى عينة من تلاميذ الطور الثانوي ببلدية زلفانة باختلاف (الجنس، المستوى التعليمي).This study aimed to explore the correlational relationship between social media addiction and academic achievement among a sample of secondary school students in the municipality of Zelfana. The student adopted the descriptive method and used the Social Media Addiction Scale developed by Abdelkarim Achour and Choaib Seqqal (2023), which consists of 29 items, as well as the Academic Achievement Scale. The main study was conducted on a sample of 100 students selected using the random sampling method. After collecting and organizing the data, the hypotheses were tested using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS.24). The following results were obtained:  There is a high level of social media addiction among the sample of secondary school students in the municipality of Zelfana;  There is a high level of academic achievement among the same sample;  There is a statistically significant correlational relationship between social media addiction and academic achievement among the students;  There are no statistically significant differences in the level of social media addiction among the students based on gender or educational level;  There are no statistically significant differences in academic achievement among the students based on gender or educational level.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10097
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.529.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.