Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10075
Title: أثر السمات الشخصية على التوجه المقاولاتي للطالب الجامعي دراسة ميدانية بقسم علوم التسيير جامعة غرداية
Authors: إلياس, بلوبر
Keywords: التوجه المقاولاتي
السمات الشخصية
الطالب الجامعي
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تشخيص وقياس الأثر بين السمات الشخصية (الصحة البدنية والقدرة على التحمل، المهارات الاجتماعية، الذكاء الانفعالي، التفكير الإبداعي، والمرونة المعرفية)من جهة، والتوجه المقاولاتي لدى عينة بلغ تعدادها 41 من طلبة الماستر المقبلين على التخرج بقسم علوم التسيير - جامعة غرداية - من جهة أخرى. وقد اعتمدنا في ذلك على المنهج الوصفي التحليلي من خلال تناول الأطر المفاهيمية المتعلقة بمتغيري الدراسة، وكذا جمع المعلومات الميدانية عن الظاهرة المدروسة عن طريق استبانة صممت لهذا الغرض، حيث تم تحليل البيانات باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج، أهمها: • تمتع الطلبة بمستوى مرتفع من السمات الشخصية ومن التوجه المقاولاتي. • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في السمات الشخصية تعزى إلى التخصص. • عدم وجود تأثير معنوي للخصائص الديموغرافية (الجنس، العمر، التخصص، الوضعية المهنية) على التوجه المقاولاتي. • وجود علاقة طردية قوية بين السمات الشخصية والتوجه المقاولاتي، مع وجود تأثير معنوي لهذه السمات في التوجه المقاولاتي.This study aimed to diagnose and measure the impact between personal traits (physical health and endurance, social skills, emotional intelligence, creative thinking, and cognitive flexibility) on the one hand, and entrepreneurial orientation on the other, among a sample of 41 graduating Master's students from the Department of Management Sciences at the University of Ghardaia. The descriptive-analytical approach was adopted by addressing the conceptual frameworks related to the study variables, as well as collecting field data on the studied phenomenon through a specially designed questionnaire. The data were analyzed using appropriate statistical methods, and the study yielded several key findings, most notably: • Students exhibited a high level of personal traits and entrepreneurial orientation. • There were no statistically significant differences in personal traits attributed to the academic specialization. • Demographic characteristics (gender, age, specialization, and employment status) had no significant effect on entrepreneurial orientation. • There was a strong positive correlation between personal traits and entrepreneurial orientation, with a significant impact of personal traits on entrepreneurial orientation
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10075
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.