Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10062
Title: بولاية غرداية BEAفي بنك Mastercard البنكية في الجزائر "دراسة حالة بطاقة
Authors: الحاج علي, دادي وعمر
رستم, بوسعدة
Keywords: بطاقة مصرفية
MasterCard
تكنولوجيا بنكية
بنك BEA
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور بطاقة MasterCard في تعزيز تطبيق التكنولوجيا البنكية، وتنمية الخدمات المصرفية الحديثة في الجزائر. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي في الجانب النظري، حيث تم عرض أنواع البطاقات البنكية وخصائصها، مع التركيز على العلاقة بين انتشار بطاقة MasterCard والنمو في تطبيق التكنولوجيا البنكية. في حين استخدمنا منهج دراسة الحالة في الجانب التطبيقي، وهذا من خلال إجراء دراسة ميدانية (مقابلة) بفرع بنك الجزائر الخارجي (BEA) بولاية غرداية. أظهرت نتائج الدراسة أن مستخدمي بطاقات MasterCard في تزايد مستمر، نتيجة وعي الزبائن بأهمية الدفع الإلكتروني، كما أظهرت النتائج تفضيل البطاقة المدفوعة مسبقًا (Prépayée) بسبب سهولة الحصول عليها، مقارنة بأنواع أخرى (Débit) التي تستلزم شروطًا بنكية قد تحد من استخدامها لدى بعض الفئات. وفي المجمل، تُعتبر بطاقة MasterCard أداة فعالة في تعزيز الثقافة المصرفية، وداعمة لمسار التحول التكنولوجي في البنوك الجزائرية، مع ضرورة العمل على تيسير العقبات لضمان استغلال أوسع لهذه الخدمة في المستقبل This study aims to shed light on the role of the MasterCard in enhancing the adoption of banking technology and the development of modern banking services in Algeria. The descriptive method was employed in the theoretical part, presenting various types of bank cards and their characteristics, with a focus on the relationship between the spread of MasterCard usage and the growth in banking technology adoption. Meanwhile, a case study approach was used for the applied part, through a field study conducted at the BEA branch in the province of Ghardaïa. The findings revealed a continuous increase in the number of MasterCard users, attributed to growing customer awareness of the importance of electronic payment. The results also showed a preference for the prepaid card due to its ease of access, compared to other types such as debit cards, which require certain banking conditions that may limit their use among some segments. Overall, the MasterCard is considered an effective tool in promoting banking awareness and supporting the technological transformation path of Algerian banks. It is essential to work on removing obstacles to ensure wider utilization of this service in the future
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10062
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.