Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10059| Title: | مدى مراعاة المباني التعليمية الجامعية للمعايير الأرغونومية التصميمية |
| Authors: | بكاي, حياة |
| Keywords: | المعاير الأرغونمية الظروف الفيزيقية Ergonomic Criteria Design |
| Issue Date: | 2025 |
| Publisher: | جامعة غرداية |
| Abstract: | تناولت هذه الدراسة موضوع مدى مراعاة المباني التعليمية للمعايير الأرغونومية التصميمية، حيث هدفت الدراسة إلى تحليل مدى التزام هذه المباني بالمعايير الأرغونومية الأساسية ومدى توافقها معا المبادئ الأرغونومية المتعلقة بالظروف الفيزيقية والتي تعد من أكبر العوامل الأساسية لضمان بيئة تعليمية سليمة ومريحة تتوافق معا احتياجات الطلبة وهيئة التدريس، كما ظهرت أهمية هذا الموضوع في ظل تزايد الوعي بتأثر التصميم الأرغونومي على الأداء التعليمي والصحة النفسية والجسدية للمستخدمين. حيث انطلقت الدراسة من إشكالية مفادها التعرف على مدى مراعاة المباني التعليمية للمعايير الأرغونومية التصميمية وللإجابة عليها تم الإعتماد في الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي وجانب تطبيقي باستخدام أداة المقابلة لعينة من الطلبة للإجابة على الأسئلة وأداة الملاحظة لتحليل عدد من المباني التعليمية بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية. كما أظهرت النتائج بأن غالبية المباني التعليمية المدروسة تعاني من قصور في تطبيق المبادئ الأرغونومية التصميمية ووجود نقص في الأخذ بعين الإعتبار الجوانب النفسية والفيسيولوجية. واختتمت الدراسة بجملة من التوصيات والإقتراحات أبرزها تحديث الفضاءات التعليمية وأثاثها بما يتماشى معا المعايير السائدة والأساسية المطلوبة نحو تحقيق بيئة تعليمية أكثر كفاءة وراحة وسلامة وأمن. This study addressed the extent to which educational buildings comply with ergonomic design standards. The study aimed to analyze the extent to which these buildings adhere to basic ergonomic standards and their compatibility with ergonomic principles related to physical conditions, which are among the most important factors in ensuring a sound and comfortable educational environment that meets the needs of students and faculty. The importance of this topic also emerged in light of the growing awareness of the impact of ergonomic design on educational performance and the psychological and physical health of users. The study was based on a problem that is to identify the extent to which educational buildings comply with ergonomic design standards. To answer this question, the study relied on the descriptive analytical approach and an applied aspect using an interview tool for a sample of students to answer the questions and an observation tool to analyze a number of educational buildings in the College of Humanities and Social Sciences The results also showed that the majority of the educational buildings studied suffer from deficiencies in the application of ergonomic design principles and a lack of consideration for psychological and physiological aspects. The study concluded with a set of recommendations and suggestions, most notably modernizing educational spaces and their furniture in line with the prevailing and basic standards required to achieve a more efficient, comfortable, safe, and secure educational environment. |
| URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10059 |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 108.04.525.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.