Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10056
Title: إدراك العدالة التنظيمية وعلاقتها بالاستغراق الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي دراسة ميدانية بمدينة غرداية
Authors: حلباوي, إكرام
Keywords: العدالة التنظيمية
الاستغراق الوظيفي
Organizational justice
job involvement
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى البحث عن مستوى كل من إدراك العدالة التنظيمية والاستغراق الوظيفي وطبيعة العلاقة الارتباطية القائمة بينهما لدى أساتذة التعليم الثانوي بمدينة "غرداية". ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي، وتوظيف مقياسين هما: مقياس العدالة التنظيمية لحمزة معمري (2014) المكون من 28 فقرة، والثاني مقياس الاستغراق الوظيفي لغادة أبو الهوى (2022) المكون من 33 فقرة، طبق بعد التحقق من خصائصهما السيكو مترية على عينة من أساتذة التعليم الثانوي بمدينة "غرداية" بلغ تعدادها 98 أستاذا وأستاذة، اختيروا بالطريقة العشوائية العنقودية. وبعد تحليل البيانات بواسطة الحزمة الإحصائية spss خلصت الدراسة إلى أن مستوى إدراك العدالة التنظيمية لدى عينة الدراسة كان متوسط، وأن مستوى الاستغراق الوظيفي لدى نفس العينة كان متوسط، كما أظهرت النتائج عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين مستوى إدراك العدالة التنظيمية والاستغراق الوظيفي. وأشارت النتائج أيضا إلى وجود فروق دالة إحصائيا في مستوى إدراك العدالة التنظيمية تعزى لمتغير جنس الأستاذ، في حين لم تظهر فروق دالة احصائيا في الاستغراق الوظيفي تعزى لمتغير جنس الأستاذ. كما نوقشت هذه النتائج في علاقتها بإطارها النظري وفي ضوء الدراسات السابقة، وبذلك ختمت الدراسة بتقديم جملة من التوصيات والمقترحات. الكلمات المفتاحية: العدالة التنظيمية، الاستغراق الوظيفي، أساتذة التعليم الثانوي. This study aimed to investigate the level of perception of organizational justic and job engagement, and the nature of the correlation between them, among secondary school teachers in the city of Ghardaia. To achieve this, a descriptive approach was used, employing two scales: the 28-item Organizational Justice Scale by Hamza Maamari (2014), and the 33-item Job Engagement Scale by Ghada Abu Al-Hawa (2022). After verifying their psychometric properties, the scale was applied to a sample of 98 secondary school teachers in the city of Ghardaia, selected using a cluster randomization method. After analyzing the data using the SPSS statistical package, the study concluded that the level of perception of organizational justice among the study sample was average, and that the level of job involvement among the same sample was average. The results also showed that there was no statistically significant correlation between the level of perception of organizational justice and job involvement. The results also indicated the presence of statistically significant differences in the level of perception of organizational justice attributed to the variable of the professor's gender, while no statistically significant differences were found in job involvement attributed to the variable of the professor's gender. These results were also discussed in relation to their theoretical framework and in light of previous studies. The study concluded with a set of recommendations and proposals.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10056
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.522.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.