Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10055Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | بن قايد, خديجة | - |
| dc.date.accessioned | 2025-10-30T08:28:01Z | - |
| dc.date.available | 2025-10-30T08:28:01Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10055 | - |
| dc.description.abstract | هدفت الدراسة إلى معرفة العلاقة بين استراتيجية حل المشكلات والدافعية للتعلم وأبعادها لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط وإلى الفروق في المتغيّر حسب الجنس والخبرة المهنية، ولذات الغرض اعتمدت الباحثة في هذه الدراسة المنهج الوصفي على عيّنة مكونة من 90 أستاذا وأستاذة من مرحلة التعليم المتوسط بمتوسطات متليلي ولاية غرداية، وذلك بالإجابة على مقياس استراتيجية حل المشكلات من إعداد ركروك مريم مكيّف من طرف الباحثة، ومقياس الدافعية للتعلم من إعداد يوسف قطامي. بعد التأكد من الخصائص السيكومترية من خلال حساب الصدق والثبات على عيّنة من 35 أستاذا وأستاذة، تمت المعالجة الإحصائية لبيانات الدراسة الميدانية باستخدام الحزمة الإحصائية SPSS 24 ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بمعامل ارتباط 0.32 بين استراتيجية حل المشكلات والدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بمعامل ارتباط 0.52 بين الشعور بالمشكلة والدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.05 بمعامل ارتباط 0.23 بين تحديد المشكلة والدافعية التعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بمعامل ارتباط 0.38 بين وضع الفروض والدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بمعامل ارتباط 0.43 بين جمع البيانات والدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● وجود علاقة دالة إحصائيا عند مستوى 0.01 بمعامل ارتباط 0.31 بين الوصول إلى النتيجة والدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في حل المشكلات من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط حيث بلغت قيمة اختبار "ت" 0.28. ● عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في الدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط حيث بلغت قيمة اختبار "ت" 0.60. ● وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى 0.05 بقيمة "ف" 3.54 بين سنوات الخبرة في حل المشكلات من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط. ● عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين سنوات الخبرة في الدافعية للتعلم من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط حيث بلغت قيمة "ف" 0.97. The study aimed to identify the relationship between problem-solving strategy and learning motivation and its dimensions among middle school students from the perspective of middle school teachers and to determine the differences according to the variables of gender and professional experience. For this purpose, the researcher used the descriptive approach on a sample of 90 male and female middle school teachers in Metlili middle schools in Ghardaia province. This was achieved by filling out the problem-solving strategy scale prepared by Rekrouk Maryam adapted by the researcher and the learning motivation scale After confirming the psychometric properties by calculating validity and reliability on a sample of 35 male and female teachers the field study data was statistically processed using the SPSS 24 statistical package. The study reached the following results: There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.32 between problem-solving strategy and learning motivation from the perspective of middle school teachers. There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.52 between problem awareness and learning motivation from the perspective of middle school teachers. There is a statistically significant relationship at the 0.05 level with a correlation coefficient of 0.23 between problem identification and learning motivation from the perspective of middle school teachers. There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.38 between hypothesis development and learning motivation from the perspective of middle school teachers. There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.43 between data collection There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.43 between data collection and learning motivation from the perspective of middle school teachers There is a statistically significant relationship at the 0.01 level with a correlation coefficient of 0.31 between achieving the result and motivation to learn from the perspective of middle school teachers. There are no statistically significant differences between the sexes in problem solving from the perspective of middle school teachers, as the t-test value reached 0.28. There are no statistically significant differences between the sexes in motivation to learn from the perspective of middle school teachers, as the t-test value reached 0.60. There are statistically significant differences at the 0.05 level with a F value of 3.54 between years of experience in problem solving from the perspective of middle school teachers. There are no statistically significant differences between years of experience in motivation to learn from the perspective of middle school teachers, as the F value reached 0.97. | EN_en |
| dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
| dc.subject | : استراتيجية حل المشكلات | EN_en |
| dc.subject | الدافعية للتعلم | EN_en |
| dc.subject | problem solving strategy | EN_en |
| dc.subject | motivation to learn | EN_en |
| dc.title | استراتيجية حل المشكلات وعلاقتها بدافعية التعلم لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط | EN_en |
| dc.type | Thesis | EN_en |
| Appears in Collections: | Mémoires de Master | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 108.04.519.pdf | 4.48 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.