Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10024Full metadata record
| DC Field | Value | Language |
|---|---|---|
| dc.contributor.author | مارية بتول, بوعامر | - |
| dc.contributor.author | وفاء, لحرش | - |
| dc.date.accessioned | 2025-10-27T09:14:29Z | - |
| dc.date.available | 2025-10-27T09:14:29Z | - |
| dc.date.issued | 2025 | - |
| dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10024 | - |
| dc.description.abstract | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر القيادة المتواضعة على تمكين الموارد البشرية في كلية العلوم الاقتصادية والتسيير والعلوم التجارية و كلية العلوم و التكنولوجيا بجامعة غرداية ومقارنة هذا الأثر ان وجد بين الكليتين محل الدراسة، ولتحقيق هذا الهدف حاولنا الإلمام بكل الجوانب المتعلقة بالمتغيرين ، ولدراسة أثر القيادة المتواضعة كمتغير مستقل بأبعاده المتمثلة في : " الوعي الذاتي، القابلية للتعلم، تقدير الآخرين، إنخفاظ التركيز الذاتي، القدوة "على تمكين الموارد البشرية كمتغير تابع، إستخدمت الدراسة المنهج الوصفي وأسلوب الدراسات المقارنة لمعالجة الموضوع، وتم تصميم الإستبيان الذي تضمن في محاوره متغير القيادة المتواضعة ومتغير تمكين الموارد البشرية.كما تكون مجتمع الدراسة من الموظفين الإداريين في كل من الكليتين ، و تم تحليل 60 إستبيان بالإستعانة ببرنامج الحزم الإحصائية spss. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أهمها: وجود اختلاف لأثر ممارسة ابعاد القيادة المتواضعة في تمكين الموارد البشرية بين الكليتين محل الدراسة بجامعة غرداية. هناك اختلافا كبير في تأثير القدوة على تمكين الموارد البشرية بين الكليتين محل الدراسة . وجود فروقات ذات دلالة احصائية في إجابات أفراد العينة نحو القيادة المتواضعة وتمكين الموارد البشرية تعزى لمتغير الجنس، والعمر ، سنوات الخدمة بينما توجد فروق نحو القيادة المتواضعة تعزى لمتغير المؤهل العلمي This study aimed to know the impact of humble leadership on human resources empowerment in the Faculty of Economics, Management and Business Sciences and the Faculty of Science and Technology at Ghardaia University and to compare this impact, if any, between the two colleges under study. To achieve this goal, we tried to cover all aspects related to the two variables, and to study the impact of humble leadership as an independent variable with its dimensions represented by: "self-awareness, ability to learn, appreciation of others, low self-focus, role model" on human resources empowerment as a dependent variable. The study used the descriptive approach and the comparative studies method to address the subject, and a questionnaire was designed that included in its axes the variable of humble leadership and the variable of human resources empowerment. The study community consisted of administrative employees in both colleges, and 60 questionnaires were analyzed with the help of the statistical package program spss. The study reached several results, the most important of which are: There is a difference in the effect of practicing humble leadership dimensions on human resource empowerment between the two colleges under study at the University of Ghardaia. There is a significant difference in the impact of role models on human resource empowerment between the two colleges under study. There are statistically significant differences in the responses of sample members regarding humble leadership and human resource empowerment attributed to gender, age, and years of service, while there are differences regarding humble leadership attributed to academic qualifications | EN_en |
| dc.publisher | جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير | EN_en |
| dc.subject | تمكين موارد بشرية | EN_en |
| dc.subject | قيادة متواضعة | EN_en |
| dc.subject | جامعة غرداية | EN_en |
| dc.title | دور القيادة المتواضعة في تمكين الموارد البشرية دراسة مقارنة | EN_en |
| dc.type | Thesis | EN_en |
| Appears in Collections: | Mémoires de Licence et Les rapports de stage | |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| النسخة الأخيرة من مذكرة التخرج بعنوان دور القيادة المتواضعة في تمكين الموارد البشرية - maria Bouamer.pdf | 3.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.