Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10007
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزهرة, نويزي-
dc.contributor.authorفردوس, أولاد بوجمعة-
dc.date.accessioned2025-10-26T09:15:11Z-
dc.date.available2025-10-26T09:15:11Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10007-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة الى معرفة دور مؤسسات التعليم العالي في خلق المؤسسات الناشئة والمصغرة، حيث استهدفت الدارسة مجموعة من طلاب كلية العلوم الاقتصادية والتجارة وعلوم التسيير بجامعة غرداية باستطلاع آرائهم لاختبار مدى صحة فرضياتنا من خلال استبانة الدراسة التي تضمنت مجموعة من العبارات شملت محاور الدراسة وزعت على عينة مكونة من 55 مفردة، وتم استرجاع 50 استبانة وهي صالحة للدراسة. تم استخدام البرنامج الاحصائي spss22 لاختبار فرضياتنا بالاستعانة بالأساليب الاحصائية التالية )الوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل الاختلاف، الاتجاه، معاملات الارتباط، تحليل الانحدار الخطي....). قد توصلت من خلال ذلك الى مجموعة من النتائج أهمها انه يوجد علاقة بين مؤسسات التعليم العالي بأبعاده والمؤسسات الناشئة والمصغرة لدى افراد العينة، كما وجدنا أثر بين هذين الأخيرين تمثل في بعدي دور المناهج المدرسية في دعم خلق المؤسسات الناشئة وبعد دور الهياكل الجامعية في خلق المؤسسات الجامعية، كما تم تقديم اقتراحات عملية وافاق مستقبلية للدراسة This study aimed to explore the role of higher education institutions in the creation of emerging and micro-enterprises. The research targeted a group of students from the Faculty of Economic Sciences, Commerce, and Management Sciences at the University of Ghardaïa. Their opinions were surveyed to test the validity of the study’s hypotheses through a questionnaire that encompassed various statements aligned with the study's core themes. The questionnaire was distributed to a sample of 55 individuals, and 50 valid responses were retrieved and deemed usable for analysis. The statistical software SPSS version 22 was employed to test the hypotheses using several statistical methods, including the arithmetic mean, standard deviation, coefficient of variation, direction of responses, correlation coefficients, and linear regression analysis. The study reached several key findings, most notably the existence of a relationship between higher education institutions and the development of emerging and micro-enterprises among the sample members. Furthermore, a significant effect was found between the two variables, specifically regarding the role of educational curricula in supporting the creation of such enterprises and the role of university structures in fostering them. The study concludes with practical suggestions and future research directions.EN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectمؤسسات تعليم العاليEN_en
dc.titleدور مؤسسات التعليم العالي في خلق المؤسسات الناشئة والمصغرة دراسة حالة جامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
__المدكرة النهائية مصححة_ pdf - Zohra Nouizi.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.