Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9732
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفاطيمة الزهرة, بوهيشة-
dc.date.accessioned2025-07-22T08:44:42Z-
dc.date.available2025-07-22T08:44:42Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9732-
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى استقصاء العلاقة بين التكيف النفسي والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم الثانوي، بالإضافة إلى تحليل الفروق ذات الدلالة الإحصائية في مستوى كل من التكيف النفسي والتوافق الدراسي تبعًا لمتغيرات: الجنس، الشعبة، والحالة الاجتماعية للوالدين. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، حيث أجريت الدراسة على عينة قوامها 142 تلميذًا وتلميذة من تلاميذ السنة الأولى بثانوية الشهيد "مهاية بلنوار" بمدينة متليلي الشعانبة. اُستخدم في جمع البيانات مقياسان: الأول لقياس مستوى التكيف النفسي ويتكون من 40 فقرة، والثاني لقياس مستوى التوافق الدراسي ويتكون من 34 فقرة. وقد أظهرت النتائج أن مستوى التكيف النفسي لدى أفراد العينة جاء متوسطًا، في حين كان مستوى التوافق الدراسي دون المتوسط، مما يشير إلى وجود صعوبات واضحة في قدرة التلاميذ على التكيف مع المتطلبات الدراسية والبيئة التعليمية في هذه المرحلة. The current study aimed to investigate the relationship between psychological adjustment and academic achievement among first-year secondary school students, in addition to analyzing statistically significant differences in the level of both psychological adjustment and academic achievement according to variables such as: gender, academic stream, and parents' social status. To achieve the study's objectives, a descriptive analytical approach was adopted. The study was conducted on a sample of 142 male and female first-year students at Shahid "M'haya Bellanouar" High School in Metlili Chaamba city. Two scales were used for data collection: the first to measure the level of psychological adjustment, consisting of 40 items, and the second to measure the level of academic achievement, consisting of 34 items. The results showed that the level of psychological adjustment among the sample individuals was moderate, while the level of academic achievement was below average, indicating clear difficulties in students' ability to adapt to academic demands and the educational environment at this stage.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالتكيف النفسيEN_en
dc.subjectالتوافق الدراسيEN_en
dc.subjectPsychological adjustmentEN_en
dc.subjectAcademic achievementEN_en
dc.titleالتكيف النفسي وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الأولى ثانوي دراسة ميدانية بثانوية الشهيد مهاية بولنوار بمدينة متليلي الشعانبة ولاية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.532.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.