Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9722
Title: التنمر المدرسي وعلاقته بالصحة النفسية لدى عينة من تلاميذ المرحلة المتوسطة - دراسة ميدانية بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية -
Authors: أمينة اسراء, بن شاشة
صفاء, بحيصة
Keywords: التنمر المدرسي
الصحة النفسية
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة إلى فحص العلاقة بين التنمر المدرسي والصحة النفسية لدى عينة من تلاميذ متوسطة محمد بوضياف بالثنية، بالإضافة إلى معرفة تأثير الجنس والمستوى الدراسي على كل من التنمر والصحة النفسية على عينة طبقية عشوائية تكونت من 80 تلميذًا (58 ذكرًا، 22 أنثى) من مختلف المستويات الدراسية (أولى إلى رابعة متوسط)، وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي. والاعتماد على كل من مقياس التنمر المدرسي (عبد المحسن وآخرون، 2020) ، المقياس العربي للصحة النفسية (أحمد عبد الخالق، 2011)، كأدوات لجمع البيانات وبرنامج الرزم الاحصائية SPSS-26 حيث تم التوصل للنتائج التالية: • مستوى التنمر المدرسي لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية منخفض جدا. • مستوى الصحة النفسة لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية مرتفع. • توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر المدرسي وابعاده (التنمر الجسدي ،والاجتماعي ، والالكتروني ) لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثية تعزى لمتغير الجنس وهي لصالح الذكور .في حين انه لاتوجد فروق دالة احصائيا بين الجنسين في مستوى التنمر اللفظي . • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الصحة النفسية لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية تعزى لمتغير الجنس . • لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى التنمر المدرسي لدى عينة التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية تعزى لمتغير المستوى الدراسي . • توجد فروق ذات دلالة احصائية في مستوى الصحة النفسية وفي بعد (الرضا ،والتفاؤل، والاستقرار) لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية تعزى لمتغير المستوى الدراسي ، في حين إنه لا توجد فروق دالة احصائيا بين المجموعات الاربعة في الابعاد التالية للصحة النفسية (الثقة بالنفس ، و الفرح والحياة ذات المعنى). • لا توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين التنمر المدرسي والصحة النفسية لدى عينة من التلاميذ المتمدرسين بمتوسطة محمد بوضياف بالثنية The study aimed to examine the relationship between school bullying and mental health among a sample of students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thénia. It also aimed to identify the impact of gender and academic level on both bullying and mental health on a stratified random sample of 80 students (58 males, 22 females) from different educational levels (first to fourth middle school). The descriptive analytical approach was used, relying on both the School Bullying Scale (Abdul Mohsen et al., 2020), the Arab Mental Health Scale (Ahmed Abdel Khaleq, 2011), as data collection tools, and the SPSS-26 statistical package program, where the following results were reached: • There is no statistically significant correlation between school bullying and mental health among the students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia. • The level of school bullying among the sample of students enrolled at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia is very low. • The level of mental health among the sample of students at the same school is high. • There are statistically significant differences in the level of school bullying and its dimensions (physical, social, and cyberbullying) among the students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia, attributed to the gender variable, in favor of males. However, there are no statistically significant differences between males and females in the level of verbal bullying. • There are no statistically significant differences in the level of mental health among the students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia attributed to the gender variable. • There are no statistically significant differences in the level of school bullying among the students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia attributed to the academic level. • There are statistically significant differences in the level of mental health and in the dimensions of satisfaction, optimism, and stability among the students at Mohamed Boudiaf Middle School in Thenia, attributed to the academic level, whereas no statistically significant differences were found among the four groups in the following mental health dimensions: self-confidence, joy, and meaningful life.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9722
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.516.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.